تاریخ انتشار: ۰۸:۲۳ - ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۷
پیروز حناچی کاندیدای شهرداری تهران در گفت‌وگو با رویداد۲۴:

تلخی عدم تعامل دولت و شهرداری در دوره قالیباف حس شد/ اگر تجربه نداشتم همان ابتدا انصراف می‌دادم / به دلیل چثه‌ بزرگم نگاهم از بالا به پایین است 

حناچی کاندیدای شهرداری تهران معتقد است که می‌تواند با نظام و قوای سه‌گانه تعاملات بسیار خوبی داشته باشد و با همکاری آن‌ها مشکلات تهران را حل و فصل کند. او برنامه‌هایش برای مدیریت شهری بر اساس تجربه و تخصص‌اش است و سعی می‌کند تا در دوران مدیریتش از زنان و جوانان نیز استفاده کند.
رویداد۲۴- معاون فنی شهرداری تهران و یکی از 7 کاندیدای که قرار است جانشین محمدعلی نجفی شود. تخصص و تجربه بالایی دارد و معتقد است به دلیل تعاملش با نهادهای قدرت، توانسته بسیاری از مشکلات شهری تهران را حل و فصل کند.

پیروز حناچی استاد دانشگاه است و تالیفات بسیار زیادی هم در زمینه مدیریت شهری دارد. می‌گوید با توجه به برنامه و تجربه‌ای که دارد، شانس خوبی برای تکیه زدن به صندلی اول ساختمان بهشت دارد.

اگر تجربه نداشتم همان ابتدا انصراف می‌دادم


پیروز حناچی معاون فنی شهرداری تهران، در گفت‌وگو با رویداد۲۴، با اشاره به حضورش در لیست 7 نفره کاندیدای شهرداری تهران، گفت: آمادگی حضور برای طرح نظرات علمی و اجرایی خود در شورای شهر را دارم و اگر این اشراف و تجربه اجرایی را در خودم نمی‌دیدم، همان زمان که رای‌گیری اولیه صورت گرفت، انصراف می‌دادم. اما قطعا اعضای شورا نیز با توجه به سوابق و تجربه و عملکردی که در منصب‌های گذشته داشته‌ام، به این موضوع توجه کرده‌اند.

حناچی، با بیان اینکه من سه دوره معاون وزیر مسکن و راه‌ و شهرسازی بوده‌ است، تصریح کرد: تخصص اصلی من تدریس در دانشگاه است و در حال حاضر در دانشگاه تهران تدریس می‌کنم و تالیفات بسیاری هم در زمینه شهر و نگاه به شهر دارم. طبیعتا به جهت تئوری و تخصصی تکلیفم مشخص است، به لحاظ اجرایی هم باید بگویم که 15 سال است که به صورت مستقیم و غیرمستقیم در حال همکاری با شهرداری‌ها و شوراها هستم. به معنای دیگر شما اگر اصول و چارچوب نقطه‌نظرات امروز مرا نگاه کنید، با 15 سال قبل هیچ تفاوتی نداشته است و طبیعتا فردی که در حوزه کاری خود تخصص داشته باشد یک چارچوب مشخصی برای خود دارد و می‌داند که در چه زمینه و چه حوزه‌ای صحبت می‌کند. بنده از همان زمان که معاون نظام مهندسی بودم، با موضوع ساخت‌وساز در شهر، نظام مهندسی‌ها، شیوه برخورد در شهر و ... سروکار داشته‌ام و تمام تلاشم این بوده که بتوانم روند نظام مدیریت شهری را اصلاح کنم. اجرای اولین دوره قانون نظام مهندسی و رتبه‌بندی مهندسین در پایه‌ها و ارشد مربوط به تجربیات سالهای ۷۷ تا ۷۹ بنده در وزارت مسکن است.

مشکلات تهران به تنهایی توسط شهرداری قابل حل نیست

معاون شهرداری تهران، در ادامه تصریح کرد: اگر در دولت کمیسیون‌ کلان‌شهرها به وجود آمد، نتیجه گزارشی بود که ما در دبیرخانه شورایعالی‌ شهرسازی و معماری از وضعیت شهرها و کلان‌شهرها به دولت دادیم. یا مثلا لایحه تعاریف نتیجه پیگیری‌ دوره قبل ما در وزارت‌ راه و شهرسازی بود که بعد از سال‌ها درگیری و عدم انطباق نقطه نظرات دستگاه‌های مختلف، یک لایحه محکمی در خصوص محدوده حریم شهر و روستا و شهرک‌ها و شیوه تعیین آن‌ها در شورا به تصویب رسید. اما واقعیت این است که حل مشکلات تهران کار یک نفر یا یک تیم نیست. یعنی همه اجزای حاکمیت و حکومت هم به دلیل اینکه تهران یک کلان‌شهر و پایتخت است و هم به دلیل اینکه مشکلات انباشته‌ای دارد، این مشکلات به تنهایی توسط شهرداری تهران قابل حل نیست. بخشی از این مشکلات باید در سطوح بالای حاکمیت مورد توجه قرار بگیرد و کار بسیار بسیار سختی است.

حناچی در ادامه یادآور شد: مشکلاتی مانند ترافیک یا آلودگی‌هوا، مشکلات بسیار قدیمی شهر تهران است در اسناد اواخر دهه ۳۰ و۴۰ شمسی هم اثر آنرا می‌بینید و علارغم همه تلاش‌هایی که برای توسعه مترو، توسعه حمل و نقل عمومی، توسعه شبکه راه‌های بزرگ‌راهی و ... باز هم ما می‌بینیم که دو مشکل «آلودگی» و «ترافیک» همچنان پابرجاست. اما این به معنای آن نیست که این مشکلات لاینحل است، ولی معنایش این است که این مشکلات را باید به صورت یکپارچه دید، یعنی از سطوح ملی تا سطوح محلی.

بسیاری از مشکلات تهران ناشی از عدم تعادل است

معاون شهرداری‌ تهران با اشاره به اینکه تهران از مشکلات دیگری هم رنج می‌برد، خاطرنشان کرد: تهران و مجموعه نفوذ آن از مشکلات دیگری هم رنج می‌برد و آن هم «تمرکز» است. تمرکز جمعیت، تمرکز فعالیت، تمرکز اقتصاد، تمرکز کاربری‌ها و ... که این موضوع علاوه بر این که مشکلاتی را برای شهر تهران ایجاد کرده است، مشکلاتی را هم برای دیگر نقاط کشور به وجود آورده است. زمانی که شما به طور مثال در دو درصد مساحت کشور، بیش از 27 الی 28 درصد سرمایه‌گذاری کشور را دارید، طبیعتا نشان‌دهنده عدم تعادل است. بسیاری از مشکلات تهران ناشی از همین عدم تعادل است و حل آن به‌ تنهایی توسط شهرداری‌ تهران قابل حل نیست. البته اگر شهرداری تعامل خوبی با دولت داشته باشد، می‌تواند تاثیرگذاری بسیار خوبی در این خصوص داشته باشد.

تلخی عدم تعامل دولت و شهرداری در دوره قبل حس شد


کاندیدای شهرداری‌‌ تهران با تاکید بر این نکته که تعامل شهرداری با دولت و سایر قوا، می‌تواند بسیاری از مشکلات تهران را سامان ببخشد، گفت: اینکه شهردار بتواند نظر شورا را تامین و رضایت شهروندان را با اداره تخصصی شهر ایجاد کند، یک فرصت است. یک فرصتی که همیشه به وجود نمی‎آید. ما این تلخی را در دوره قبلی کاملا حس کردیم.

برنامه‌ام برای شهرداری بر اساس تجربیاتم است


حناچی با بیان اینکه هر کاندیدای که بتواند تعامل و طمئنینه بیشتری را برای شورای شهر ایجاد کند، از شانس بیشتری نسبت به بقیه برخوردار است، خاطرنشان کرد: انتخاب شهردار در نهایت با تصمیم جمعی شورا خواهد بود.

او ادامه داد: برنامه‌ای که به شورا می‌دهم براساس تجربیاتم، اسناد مصوب تهران، اسناد بالادستی، مصوبه هئیت‌ وزیران و شورای عالی شهرسازی و ... مبتنی خواهد بود. شهردار باید بتواند مشکلات اساسی شهر تهران را مرتفع کند، کیفیت زندگی را بالا ببرد و رضایت شهروندان و شورای‌ شهر را نیز تامین کند. به هرحال من برنامه و پیشنهادهایم را به شورا تحویل خواهم داد و امیدوارم مورد قبول و توجه اعضای شورا قرار بگیرد.

اولین مدیر زن در وزارت مسکن را من انتخاب کردم


حناچی با اشاره به برنامه‌هایش برای استفاده از جوانان در شهرداری تهران، تصریح کرد: شخصا از کسانی هستم که مدیریت را از دوران جوانی و از سن 29 سالگی شروع کردم. اگر آن سعه صدر در مورد مدیریت جوانان وجود نداشت، شاید امروز مدیری نبودم که بخواهم برای شهر معرفی شوم. نگاه من هم به زنان و جوانان بر همین اساس است که بتوانیم به بهترین نحو ممکن از آن‌ها استفاده کنیم. در کنار استفاده از زنان و جوانان، قطعا دو مشخصه «تجربه» و «تخصص» نیز از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. طبیعتا جوانانی که توانایی بالایی دارند حتی با اغماض شانس رشد بیشتر و بهتری را در دوران مدیریتی ما خواهند داشت. اولین مدیر از جمع بانوان در حوزه تخصصی  وزارت‌مسکن سابق را در سال 76 من منصوب کردم و در دوره قبلی که در وزارت مسکن بودم از 4 مدیرکلی که داشتم، دو نفر از آن‌ها از جمع بانوان تحصیلکرده و متخصص بودند. این اعتقاد من است که خانم‌ها هم انگیزه بیشتر و بهتری دارند و هم به صورت منظم‌تری کار می‌کنند و علاوه بر مسئولیت‌هایی که در زندگی دارند، عموما بصورت جدی فعالیت‌های خارج از خانه را به بهترین شکل ممکن انجام می‌دهند.

انباشت نیروی انسانی و بحران مالی، دو مشکل عمده شهرداری است


معاون فنی شهرداری تهران، با بیان اینکه شهرداری با دو مشکل عمده مواجه است، تصریح کرد: دو مشکل بزرگی که شهرداری با آن روبه‌رو است، ابتدا «انباشت نیروی‌ انسانی» و دوم بحث «بحران‌مالی» است. این دو موضوع کاملا با یکدیگر در ارتباط هستند.

ماهانه 500 میلیارد تومان حقوق به کارکنان شهرداری پرداخت می‌شود

حناچی تصریح کرد: ماهانه نزدیک به 500 میلیارد تومان حقوق، دستمزد و پاداش به کارکنان شهرداری پرداخت می‌کنیم. این رقم برای 67 تا 68 هزار شاغلی که در شهرداری هستند یک بار بسیار سنگین است. شهرداری باید تلاش کند چابک‌تر و تاثیرگذارتر شود. اما با این تراز اقتصادی در کوتاه‌مدت چه کاری می‌توان انجام داد؟ معتقدم با سیاست برد-برد می‌توان بر روی بخشی از نیروی انسانی تاثیر گذاشت. در خصوص بحث مالی هم باید بگویم که در کوتاه مدت موضوع «لایحه منابع پایدار» است که با پیگیری‌های که انجام دادیم به دولت رسیده و در آستانه ارسال به مجلس است. می‌توانم این موضوع را به خوبی پیگیری کنم تا به نتیجه موردنظر دست پیدا کنیم. این لایحه فقط مشکلات شهرداری تهران را بررسی نمی‌کند، بلکه مشکلات همه شهرداری‌ها در آن لحاظ شده است.

با همکاری بدنه شهرداری، مشکلات را حل می‌کنیم

حناچی ادامه داد: نکته بعدی این است که هزینه‌های اضافی باید حتما کم شود. اگر یک سوزن به دیگران می‌زنیم یک جوالدوز هم باید به خودمان بزنیم. اگر به بدنه شهرداری فشار وارد می‌کنیم که باید کوچک شود، خودمان هم باید هزینه‌های جاری غیر ضروری را کاهش دهیم. زیرا در غیر این صورت هیچ‌کس باور نخواهد کرد که ما در یک بحران قرار داریم. یعنی اگر شما شعار بدهید که در بحران قرار دارید ولی هزینه‌های جاری‌تان کاهش پیدا نکند، کسی این موضوع و بحران را باور نخواهد کرد. به هرحال این یک کار سختی است که می‌دانم با همکاری بدنه، استفاده از نیروهای متخصص و داشتن مطالعات و پشتیبانی که ما را برای رسیدن به هدف هدایت کند، می‌توانیم به این مشکل فائق بیاییم.

به دلیل چثه‌ بزرگی که دارم، نگاهم از بالا به پایین است

حناچی کاندیدای شهرداری تهران، در پاسخ به منتقدانی که گفته‌اند نگاه و مدل رفتاری‌اش خشک و به قولی از بالا به پایین است، گفت: به دلیل جثه بزرگی که دارم معمولا نگاهم از بالا به پایین است.(خنده) بالاخره فردی با قد نزدیک به یک‌متر و 90 سانت مجبور است که نگاهی از بالا به پایین داشته باشد. اما واقعیت این است که می‌توان از افرادی که با من کار کرده‌اند سوال کرد که آیا واقعا همچین موضوعی وجود دارد یا نه؟ من اعتقاد به مدیریت منابع انسانی دارم. یعنی یک مدیر پیش از آنکه بتواند اعمال سیاست داشته باشد، باید بتواند به قلب کسانی که با او کار می‌کنند ورود پیدا کند و اگر چنین اتفاقی رخ دهد، آن وقت نتیجه کارمدیریت دوچندان خواهد شد. اینکه نیروها با زور با شما کار کنند یا اینکه با عشق با شما کار کنند، دو نتیجه متفاوت خواهد داد که من قطعا دومین مورد را انتخاب می‌کنم، هرچند که فیزیک بدنم ظاهرا به دومی نزدیک نیست.

بهترین ارتباط را با خبرنگاران دارم


معاون شهرداری‌ تهران افزود: می‌توانید از دوستان خبرنگار دیگرتان هم سوال کنید و گواهی می‌دهند که از معدود مدیرانی بودم که به راحتی قابل دسترس بودم و هیچ‌زمان موبایلم را بر روی خبرنگاران نبسته‌ام و خبرنگاران را زیاد به سمت روابط عمومی هدایت نکرده‌ام، فقط زمانی که بنای مصاحبه نداشته‌ام این کار را کرده‌ام. اما واقعیت این است که اگر می‌خواهیم نحوه مدیریت‌شهری‌ خودمان را اصلاح کنیم، باید از فضای افکار عمومی استفاده کنیم و اگر فضای افکار عمومی با ما همراه باشد، ما می‌توانیم بسیاری از کارهای غیر ممکن را ممکن کنیم. بسیاری از مشکلات اصلی تهران مانند ترافیک و آلودگی راهی جز همکاری جدی مردم ندارد و در شرایطی که ما به سرمایه‌های اجتماعی خود صدمه زده‌ایم کاری بس صعب و دشوار ولی ممکن است.

اصلاح قوانین وزارت راه بدون همکاری وزارت کشور غیرممکن است

حناچی در پایان در پاسخ به سوالی در خصوص اختلاف نظر وزرای کشور و راه‌ و شهرسازی در مورد آیین نامه جدید وزارت‌ راه که این روزها باب اختلاف شدید شده است، گفت: نمی‌توانم در این موضوع حق تعیین کنم و بگویم حق با چه کسی است. حرف آقای آخوندی در جهت اصلاح و کنترل آیین‌نامه را بحث درستی می‌دانم. اما اینکه با قوانین حاضر ما بخواهیم موضوعی را در حوزه کنترل اصلاح کنیم، بدون همکاری وزارت‌ کشور و سازمان‌های نظام‌ مهندسی‌ و شهرداری‌ها امری غیرمحتمل می‌دانم. اگرنه حرف، حرف درستی است و آیین‌نامه حتما و قطعا باید اصلاح شوند و راه آن، راه گفت‌وگو و تعامل و مجاب کردن همدیگر است. مطرح کردن این بحث در افکار عمومی خوب است ولی دعوای دستگاه‌ها و کشیدن آن به فضای عمومی امری پسندیده و درست نیست.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان